miércoles, 1 de agosto de 2012

ANALÍS D’UNA ESCRITURA DE CIRESA



UNA MIQUETA D’ HISTORIA TRESBATIDA...

“Ciresa, 11 de diciembre de 1865

Francisco Navasal, Alcalde Constitucional de lo lugar de Ciresa, sinte que chilan los currons de la puerta, baixo en la carrera, dimpués de dos trucos en lo picaporte... Son las diez de lo maitín; fa un frío que acotola, ha cayíu una lincharreta y se’n ye chelando...

Ye posau debant de la suya mesa de alcaldía, en la sala de chuntas, en do atiende a los vecinos... (m’aganaría criyer que la casa de lo Concello yera la que hoy se i clama casa Vazquez. Agún remero  “la sala” en do se feban reunións, lifaras y fiestas cuando yo yera crío. Estié la mía casa natal..). En lo canto suyo, ta la zurda, repasando papels, se posa lo Escribano Numerario, Marcelino Aznar, que fará de Notario y dará Fe de las escrituras que se son acotraciando... Enta l’otro coté, ta la dreita suya, ib’ye posau Pedro Miguel Miguel y Catarecha, Chuez de Paz de lo lugar, asinas como Manuel Brun, Regidor de l’Ayuntamiento de Ciresa...

Se sinten unos pasos por lo ramo de escaleras de losas que plegan ta lo replañuelo... Lugo,  cluxen una miqueta los primers escalons de lo ramo siguient, que son de madera. Ya puya Modesto, de casa Lucas, apellidau Navasal y Brun.

Se sinte plegar ta lo segundo replañuelo, en la planta primera, en do ib’ye lo escusau que da ta la Puerta Alta de la ilesia... y en do son los tres cuartos de dormir que ibi há en la casa: lo de l’alcoba de matrimonio, con alacena y arcón, comoda de cuatro tirantes, barreño y espiello, con finestra ta lo puent de la regadera; otri, de dos leitos y arcón, con finestra ta la puerta Marraco, en do duerme la güela; y otri, lo de los nirnos, con finestra ta la puerta Migalet.

Una planta mas ent’alto, debant de la puerta de la escalera, una sala comedor, chiqueta, con mesa de tirante y aparador. Ta la zurda, la cocina, con fogaril y estufa de fierro colau, debaixo de la chaminera; lo fogaril solo se emplea pa la matacía y pa las fiestas de San Blas. Ta la dreita, la sala... y las escaleras que puyan enta lo sulero. Dende la sala y dende la cocina, se sale enta una balconada  que rodía la casa, dende do se i veyen pasar procesions de pascuas u rondas de mozos en fiestas...

Modesto plega acomboyau por Manuel Galé y López, asinas como Pedro López y Navasal, vecinos que farán de testigos debant de lo Notario. Han quedau que, hoy, firmarán las escrituras de propiedat de la suya herencia. Lo suyo pai, Agustín Navasal y Miguel, se morié lo diya 11 de abril de 1861, ya fa mas de tres anyadas.. y ve estando hora de meter los papels en orden...

Antis de salir de la suya casa (casa Lucas), han repasau de memoria, y seguntes los papels viellos qu’heban de casa, la lista de propiedatz que han a estar suyas…

Por si han que chustificar la contribución, levan lo recibo de lo zaguero trimestre, que por una cantidat de “trenta y ocho escudos y ciento ocho milesimas” lis estendieron con la firma de D. Ceferino Catarecha…”

L'ANALÍS:

Asinas, la Escritura nos amuestra los campos con los suyos toponimos, bels castellanizaus.  Pero allí amanecen: la Viñaza (preba de que habié, antismás, cultivos de uvas pa vino, que un monasterio sinde vino, ye monasterio sin flaires), la fuen de la Naza (de do se abastece hoy l’agua de boca de lo lugar),  las Lacunas (que da nombre a los aguachals de la zona), lo Sucarraz (menuda foguera bi habría, pa que li quedase ixe nombre a la zona), ocho fanegas en Pecullar (con ixe nombre parez estar que nombran lo que hoy clamamos campo Picollar), otro en Val d’Espetal (l’hospital de pelegrins de Santiago parez que li da ixe nombre), en la Paral (¿ parral? u ¿part d’alt?), la Cruceta (de siguro bi habría bella sinyal santa), otro en Barricomanche (curiosismo toponimo, que me fa prexinar en “barri-ko-Manche”= ¿la borda de Mange?), otro en partida de San Jorge (restos quedan astí d’una edificación religiosa, clamada ermita de San Jorge, agún hoy), otro en Solacruz (debaixo de la cruz, ye claro, pero d’ixa cruz no hemos noticias de  en do ib’yera, salindo cara’nta Oza), otro en l’Artica Mala (menudo terreno: malo y con artos…), o los de Campoyegua, Lomarrasa, San Crapal (curiosa mena de santificar un lugar de crabas/crapas), Amuller (este terreno remata por alto en Picoya, con dos lomas que remeran senos femeninos), los Ordials (zona de campos de “güerdio”), lo Trueno (¿?) y una partida que claman “Migocerrat” (que no localizamos hoy, como no haya que viyer con una zona de Santana clamada hoy en diya “lo zarrau de lo gato”)…

Constancia nos queda pues de feitos relevants d’ixa etapa de la historia d’esta Val, como que en Ciresa bi heba Alcalde constitucional, que los apellidos se ligaban con la conchunción “y”, que la moneda de cambio yeran los escudos,  y que se partiban por milesimas… Se i veyen un ”sello judicial” de dos reales, un sello de tampón de lo rechistro de la propiedat y otro, chicorrón, ilexible (mecáchis), de l’Ayuntamiento de Siresa.

En las decripcions de las “mugas” de las propiedatz, se describen los puntos cardinals como “norte” , “saliente”,  “mediodía”,  “poniente”…

Curiosidat extra: por no emplear la parola “vedau” amanecen a emplear lo vocablo “boalar”, que ye lo mismo, pero en “castejano”…

Tamién sabemos, por lo diccionario “Madoz” que bi heba en Ciresa por ixa época una aduana de primera, dependiente de Canfranc… pero ixa ye otra historia…

No hay comentarios: