lunes, 26 de noviembre de 2007

BATALLETAS

DE LA MILI... y LA GUERRA

¿Quí no ha sintíu charrar de “la quinta lo biberón”?. En febrero de 1938 las tropas de lo Gubierno costitucional heban perdíu lo control de Teruel, lo que lis facié replegarse ta la marguin zurda de l’Ebro. En primeras de verano, las tropas franquistas yeran fendo una presión muy grán sobre Valencia. Allora, se decidié plantarlis cara en la marguin dreita, por mirar de afloxar ixa presión, lo que dié orixen a la famosa batalla de l’Ebro. Feban falta milicianos y se recluté a los nacíus en l’añada 20, u siga que, con 18 añez, y sin d’esperencia melitar dinguna, apeiteron contra las fuerzas “nacionals”, muito más veteranas. Ixo estié lo empecipie de la fin de la guerra.

A yo, que me trobaba en zona “nacional”, tamién me recluteron, anque no pas me toqué d’ir enta ixa batalla, a Dios gracias. Me leveron ta “artillería de montaña”, en Sallent de Gallígo y otros puestos. Lugo, enta Valencia, que ya’n yera ocupada, y sólo habié que participar en la toma de lo castiello de Vall d’Uxó. Ixo sí, agún me remero de los chiflitos de los proyetíls de artillería, y... ¡cómo reluciban con lo sol!, al pasar por dencima de nusotros... Brilaban y chilaban, hasta que escuitabas ¡Puuumb! Y viebas salir las fumateras... ¡Ah, mocé, millor no remerar ixos tiempos...!

Agún plegué a vier los camíns plenos de fusíls abandonáus, que nos feban replegar, y las filas de presos, que se levaban ta la gayola. Me remero de vier a Ugenio de Diez y a Feliciano de Gráviz, que lugo los solteron, menos mal, porque a muitos los fusileron sinde más esplicacións.

Me toqué estar de guardia de prisións en Gandía una temporada. Un día habiemos que escoltar unos presos qu’heban pena de muerte. Montaús en una camioneta, bien ligáus de piés y manos, ¡güen meyo n’heban de fuir...! Nos pareron en un descampáu y los guardiacivils los se leveron una miqueta aparti, un ciento metros. Nos diciban que si bel s’escapaba, tirásenos a matar. ¿Con lo ligáus qu’en yeran? ¡Pa ellos...!. Los afusileron sinde miramientos... ¡qué pena! ¡marcha, ves...! ¿quí podeba fer beta?