sábado, 19 de mayo de 2007

DOS, DE CULLEBRAS

Diz lo güelo: -¿sabes cuala ye la casa Arnaudé?. Si hombre, si, ixa que da enta la Cruz Alta, y por baxo enta la Ripa. Güeno, pos m’en remero de que dende la Ripa amanecié a puyar por la paret una demonio de cullebra (¡Ah!, que yera gran, de mas de metro), y no habié otro quefer que calarse por una finestra que daba de la Ripa enta un cuarto baxo, en lo canto la bodega, en do bi-heba una pirina criando pollez pa casa.

Con tan güena suerte que se quedé rollada en lo mango d’un retabillo que bi-heba chusto debaxo la ventaneta. Se sintiba cizar: ¡zzzz..., zzzz...! dende la carrera, a lo tiempo que la pirina no’n paraba de cacarotiar: ¡ca,ca,ca... ca,ca,ca...! espantada de vier ixa mala sarna que se quereba minchar bel pollet.

Yéranos en la Cruz, de parola, cuando s’armé lo estrapalucio, y mira por do, en aquellas pasé de cara enta casa un carabinero (bueno, guardia civils yeran ya) que agún s’estaban en lo cuartel viello (en do agora ibi-é lo centro de salú). No lo se prexiné dos veces: se saqué lo pistolón de lo cincho, baxé d’un bote las escaleretas de casa Arnaudé, se zampé dentro y li arreé un tiro a la cullebra... que la dixé seca. Lugo la colgueron en la esquina d’alto de la casa, asinas la vieba toda la chen que pasase por la carrera.
Aquella tardi, estié la comidilla de lo lugar...

Diz la güela: -¡Anda! Y, ¿que te piensas?. ¿No t'he contáu d’aquella vez que yera yo estendindo la ropa, en lo alambre debán de casa?

Heba salíu a estender no feba guaire y, al recular enta lo patio, me i-veo una cosa enredublada de la color de las peñas d’entierra, y digo, ¡anda! ¿qué no’n ye una cullebra? Y agora, ¿que fo?

M’arrimé cutia cutia enta la pila de la leña y agarré un zaborro de los que metebas pa tener las sogas que i-metes cuando pleve; li’n zampé encima y, con la suela de la espardeña, enfilé a pisotiarla y chamacarla, porque miedo no lis he... pero me fan un fastio...

Lo gracioso de lo caso ye que, asinas como yo la iba chamacando, se’n desfacié de lo renugallo en que la heba trovada y, asinas como s’afloxé, por debaxo d’ella, salié a galope una sargantana como alma que leva lo diaple...
En un abrir y zarrar de güellos s’escondié por los foráus de leña y no la vié mas. ¡De güena s’heba libráu...!